Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτων

18 Ιουνίου 2022

Τέλος στο «χαρτοβασίλειο» και την ταλαιπωρία των φορολογουμένων φιλοδοξεί να δώσει ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου ο οποίος σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης, γονικών παροχών και δωρεών στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ θα διευκολύνει όλες τις μεταβιβάσεις ακινήτων, καθώς υπογράφηκε η απόφαση Ένταξης του Έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Η μεταβίβαση ενός ακινήτου αποτελεί μέχρι σήμερα μία εντελώς γραφειοκρατική διαδικασία που απαιτεί τουλάχιστον 17 δικαιολογητικά από διάφορες υπηρεσίες, τα οποία πρέπει να προσκομίσει ο ενδιαφερόμενος μεταβαίνοντας σε όλες αυτές τις υπηρεσίες να τα αναζητήσει. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ οι πράξεις, όπως είναι οι Αγοραπωλησίες ακινήτων και οι Γονικές παροχές ανέρχονται ετησίως σε περισσότερες από 100.000.

Οι βασικοί εμπλεκόμενοι φορείς στην υφιστάμενη διαδικασία είναι οι εξής:

  • Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
  • ΟΤΑ
  • Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος
  • Κτηματολόγιο
  • Αποκεντρωμένη Διοίκηση
  • Δασική Υπηρεσία
  • ΕΦΚΑ

Στόχος του έργου είναι η πλήρης ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας και η απεμπλοκή των υπάλληλων των προαναφερόμενων φορέων από τα ενδιάμεσα στάδια παροχής υπηρεσιών που απαιτούνται για την τελική μεταβίβαση ακινήτων. Στο πλαίσιο αυτό, το φυσικό αντικείμενο του έργου αφορά την ανάπτυξη της διαδικτυακής πλατφόρμας διαχείρισης του ενιαίου ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτων, η οποία θα «τρέχει» στην ψηφιακή πύλη gov.gr και θα διασφαλίσει την ταχύτερη και ασφαλέστερη διεκπεραίωση των υποθέσεων μεταβίβασης ακινήτων με πλήρη ηλεκτρονικό τρόπο.

Μέσω της πλατφόρμας θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στη σύνταξη των συμβολαίων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Η ηλεκτρονική συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο. Όταν τα έγγραφα και δικαιολογητικά «κλειδώσουν» στην πλατφόρμα, τότε υποβάλλεται ηλεκτρονικά η δήλωση και η διαδικασία ολοκληρώνεται με την ηλεκτρονική μετεγγραφή του ακινήτου στο Κτηματολόγιο.

Η διαδικτυακή αυτή πλατφόρμα διαχείρισης του ενιαίου ηλεκτρονικού φακέλου μεταβίβασης ακινήτων απαιτεί τη διαλειτουργικότητα με τα πληροφοριακά συστήματα των εμπλεκόμενων φορέων και ανάπτυξη υποσυστημάτων για την ανταλλαγή των επιθυμητών δεδομένων.

Ενδεικτικά αναφέρονται τα ακόλουθα πληροφοριακά συστήματα:

  • Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων
  • Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος
  • Κτηματολόγιο
  • Αποκεντρωμένη Διοίκηση
  • Δασική Υπηρεσία
  • ΕΦΚΑ
  • Μητρώο Πολιτών
  • Ελληνική Αστυνομία
  • Συμβολαιογραφικοί Σύλλογοι
  • Υπεύθυνες Δηλώσεις
  • Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών (ΕΜΕΠ)

ενώ, τα γενικότερα χαρακτηριστικά της παραπάνω πλατφόρμας θα πρέπει να είναι:

  • «ανοικτή» (open), ώστε να διασφαλίζεται η ανεξαρτησία από συγκεκριμένο προμηθευτή όλων των έτοιμων λογισμικών που θα προταθούν,
  • χρήση ανοιχτών προτύπων/εργαλείων που παρέχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να διασφαλιστεί και η διαλειτουργικότητα μεταξύ δημοσίων διοικήσεων των χωρών μελών της ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • πολυεπίπεδη (multi-tier), βασισμένη στις απαιτήσεις του Διαδικτύου (web based), και
  • αρθρωτή (modular), ώστε να επιτρέπονται μελλοντικές επεκτάσεις και αντικαταστάσεις, ενσωματώσεις, αναβαθμίσεις ή αλλαγές διακριτών τμημάτων λογισμικού ή εξοπλισμού.
  • συμβατότητα με το G Cloud

Ο Ηλεκτρονικός Φάκελος Μεταβίβασης Ακινήτου αναμένετα να ενεργοποιηθεί έως το τέλος του 2023 και θα συνοδεύεται με τις εξής δράσεις:

  • Διασύνδεση του συστήματος e-Αδειες με άλλα συστήματα (ΕΦΚΑ, Πυροσβεστική Υπηρεσία, ΔΕΔΔΗΕ, Δασική Υπηρεσία και ΔΕΣΦΑ)
  • Κατάργηση της κοινοποίησης της επιφάνειας του κτιρίου στον ΔΕΔΔΗΕ και ολοκλήρωση της ενοποίησης του συστήματος δήλωσης τετραγωνικών μέτρων στους δήμους
  • Θέσπιση νομοθεσίας για τη δημιουργία πλαισίου ασφαλών συναλλαγών σε κινητά περιουσιακά στοιχεία
  • Λειτουργία της πλατφόρμας για την απόκτηση άδειας κατασκευής
  • Λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα παρέχει στους αγοραστές τη δυνατότητα εκπλήρωσης όλων των απαιτήσεων για τη μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας στο Διαδίκτυο.

Το έργο αναμένεται να έχει θετικές επιπτώσεις στην απασχόληση, η οποία θα συμβάλλει στη μείωση χρήσης ανθρώπινων πόρων των δημόσιων υπηρεσιών, που έχουν μειωθεί δραστικά λόγω της πανδημίας, ενώ ταυτόχρονα θα εκσυγχρονίσει τις υφιστάμενες διαδικασίες πολλών διαφορετικών φορέων της δημόσιας διοίκησης. Επιπλέον, οι συμβολαιογράφοι και οι συμβαλλόμενοι θα εξοικονομήσουν πολύ χρόνο μειώνοντας τις μετακινήσεις στους δημόσιους φορείς, ενώ επιπλέον, αναμένεται να δημιουργηθούν περαιτέρω οφέλη σε επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος (πράσινη μετάβαση), μέσω της ανάπτυξης φιλικών προς το περιβάλλον ηλεκτρονικών διαδικασιών, χωρίς τη χρήση έγχαρτων δικαιολογητικών και με λιγότερες μετακινήσεις. Τέλος, σε συνδυασμό με τις ευνοϊκές νομοθετικές ρυθμίσεις, το εν λόγω πληροφοριακό σύστημα θα αποτελέσει κίνητρο για τις ιδιωτικές επενδύσεις, μειώνοντας την τεράστια γραφειοκρατία που βαραίνει την αγορά των ακινήτων και απασχολεί κατά κύριο λόγω τους επενδυτές.

Τα στελέχη της «Delta Engineering – Σύμβουλοι Μηχανικοί», μέλους του Ομίλου «ΣΑΜΑΡΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ», στο πλαίσιο της διαρκούς κατάρτισης και επιμόρφωσής τους, παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις και τις τεχνικές νομοθετικές διατάξεις και μεταβολές και είναι στη διάθεσή σας προκειμένου να αναλάβουν κάθε σχετική με το αντικείμενο εργασία με τρόπο ώστε με την ορθή και μεθοδική χρήση των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας να επιτύχουν την άμεση διεκπεραίωση των διαδικασιών και ταυτόχρονα την εξασφάλιση της εκάστοτε ιδιοκτησίας.

Σύνταξη κειμένου: Πατρίκη Φωτεινή | Αρχιτέκτων Μηχανικός Α.Π.Θ.

Τομέας Μελετών & Αδειοδοτήσεων Επιχειρήσεων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος

Τελευταία άρθρα