Στρατηγικός Σχεδιασμός Φωτισμού στα Supermarket

17 Σεπτεμβρίου 2021

Η επίσκεψη σε ένα supermarket προκαλεί τις περισσότερες φορές μια ευχάριστη εντύπωση σχετικά με τη διάταξη και τον τρόπο έκθεσης των προϊόντων προς πώληση. Υπάρχουν πολλά σημαντικά θέματα που σχετίζονται με την ιδανική διάταξη σε ένα supermarket, αλλά ένα από τα βασικότερα που συχνά τείνει να παραβλέπεται είναι ο σωστός σχεδιασμός φωτισμού με σκοπό να βελτιώσει την εμφάνιση και αισθητική των εσωτερικών χωρών, να αναδείξει με τον βέλτιστο τρόπο τα προϊόντα, ώστε να προσελκύσουν τον καταναλωτή και να τον οδηγήσουν στην αγορά τους. Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικός στόχος του φωτισμού ανάδειξης των εμπορικών προϊόντων στα καταστήματα.  Ως εκ τούτου, αξίζει να σημειωθεί ότι τα supermarket έχουν διάφορες στρατηγικές φωτισμού ανάλογα με τα είδη των προϊόντων που εκτίθενται, ώστε να δημιουργηθούν κάθε φορά τα κατάλληλα οπτικά εφέ. Επομένως, είναι επιτακτικό για τους σχεδιαστές να συνυπολογίσουν τη σωστή χρήση του φωτισμού στον εσωτερικό σχεδιασμό και τη διάταξη των supermarket.

Ο ορθός σχεδιασμός φωτισμού σε ένα supermarket παρουσιάζει ποικίλα πλεονεκτήματα, μεταξύ των άλλων:

1. Τα καλά φωτισμένα supermarket προσελκύουν οπτικά περισσότερους πελάτες, καθώς αισθάνονται ευπρόσδεκτοι ακόμη και από το parking. Αυτό προφανώς οφείλεται στην «οπτική γοητεία» που προσδίδει ο φωτισμός στο ανθρώπινο μάτι. Παράλληλα, ο κατάλληλος φωτισμός επιτρέπει στους καταναλωτές να κατευθύνονται σωστά ανάμεσα στα διάφορα τμήματα του καταστήματος και να παραμένουν σε αυτό περισσότερη ώρα, ώστε τελικά να αγοράζουν περισσότερα προϊόντα από όσα πιθανώς να σκόπευαν αρχικά.

2. Βελτιώνει την εμφάνιση των προϊόντων που εκτίθενται, ώστε ακόμα και τα συνηθισμένα είδη λιανικής να παρουσιάζονται εξαιρετικά.

3. Ο σωστός φωτισμός ενισχύει χωρίς να αλλοιώνει τα χρώματα των προϊόντων και βελτιστοποιεί την εμφάνιση των προϊόντων και έτσι αυξάνει τον «πειρασμό» στους καταναλωτές να τα επιλέξουν, κρίνοντας την ποιότητα και τη φρεσκάδα τους. Επίσης, μπορεί να κατευθύνει τον καταναλωτή ασυναίσθητα σε μία διαδρομή εντός του χώρου ανάλογα με τις διακυμάνσεις του contrast του φωτισμού ανάδειξης σε σχέση με το γενικό φωτισμό.

4. Μειώνει το ενεργειακό κόστος, εξασφαλίζοντας εξοικονόμηση στους λογαριασμούς ρεύματος, περιορίζοντας το κόστος συντήρησης και τις λοιπές σχετικές δαπάνες.

Τέλος, με τη ορθή μελέτη φωτισμού αποφεύγεται το φαινόμενο της θάμβωσης των πελατών, φαινόμενο σύνηθες, καθώς τα φωτιστικά εστιακού φωτισμού τα οποία αποτελούν και τα κύρια φωτιστικά σώματα του φωτισμού ανάδειξης των προϊόντων τοποθετούνται υπό κλίση επί της ψευδοροφής, με αποτέλεσμα πολλές φορές να ενοχλούν το βλέμμα του πελάτη στους κεντρικούς διαδρόμους.

Κατανοώντας λοιπόν τη σημασία του σωστού σχεδιασμού φωτισμού στα supermarket, είναι σημαντικό να γίνει αναφορά στο είδος του φωτισμού που ενδείκνυται να επιλεχθεί στα διάφορά τμήματά τους, καθώς αυτά διαθέτουν διαφορετικούς τύπους προϊόντων και ειδών. Προτεινόμενες πρακτικές που ενδείκνυνται ανά τμήμα του καταστήματος σημειώνονται παρακάτω:

1. Τμήμα παντοπωλείου: σε αυτό αποθηκεύονται όλα τα πακέτα ξηράς τροφής και τα προϊόντα που είναι συσκευασμένα σε κουτιά, σακούλες, μπουκάλια, κ.α. Αυτά τα είδη τροφίμων στοιβάζονται συνήθως σε παράλληλα ράφια που διατρέχουν τους μεγάλους διαδρόμους των supermarket. Ο φωτισμός θα πρέπει να είναι κατάλληλος, ώστε τα πακέτα των τροφίμων να είναι σωστά ορατά. Η αναλογία κάθετου προς οριζόντιου φωτισμού που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για το φωτισμό των τμημάτων είναι 2:1, ώστε να αναδεικνύονται αποτελεσματικά τα χρώματα, και τα προϊόντα να φαίνονται φωτεινά και καθαρά.

2. Τμήμα μανάβικου: αυτός είναι ο κύριος τομέας που χρήζει προσοχής στα supermarket, και καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα τρόφιμα στο εν λόγω τμήμα να ελκύουν την άμεση προσοχή των πελατών, καθώς πρόκειται για είδη με πολύ μικρότερη διάρκεια ζωής σε σχέση με άλλα και επομένως πρέπει να πωληθούν άμεσα. Ο φωτισμός στο τμήμα αυτό θα πρέπει να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε ο πελάτης να αισθάνεται αμέσως ότι τα προϊόντα είναι φρέσκα και υψηλής ποιότητας. Ο κατευθυντικός φωτισμός με έντονο και ζεστό λευκό φως που εστιάζει στα αντικείμενα μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία της απαιτούμενης οπτικής αίσθησης.

3. Ψυγεία αποθήκευσης γαλακτομικών προϊόντων, ψαρικών και κρέατος: στο τμήμα αυτό τα διάφορα γαλακτοκομικά είδη θα πρέπει να φωτίζονται σωστά μέσα στα ψυγεία, ώστε να προσελκύσουν την προσοχή των αγοραστών. Ο φωτισμός στα ψυγεία κρέατος και ψαρικών θα πρέπει να αναδεικνύει την ποιότητα και τη φρεσκάδα των προϊόντων, και για το σκοπό αυτό ενδείκνυται ο ψυχρός λευκός φωτισμός.

4. Τμήμα αρτοποιείου και ειδών ζαχαροπλαστικής: στο τμήμα αυτό ο φωτισμός θα πρέπει να βελτιώνει την εμφάνιση των ειδών, να διεγείρει την όρεξη και να δελεάζει τους πελάτες να αγοράσουν άμεσα και σχεδόν παρορμητικά τα αγαπημένα τους γλυκίσματα και ψωμιά.

5. Τμήμα κρασιού και ποτών: το εν λόγω τμήμα χρήζει προσοχής στο θέμα του φωτισμού, καθώς συνήθως τα προϊόντα που πωλούνται αποτελούν μια πιο ακριβή αγορά για τον καταναλωτή. Ο φωτισμός θα πρέπει να διεγείρει την όραση και να ωθεί τον αγοραστή στην απόκτησή τους, ή τουλάχιστον στην περιήγησή τους στο τμήμα αυτό.

6. Γενικός φωτισμός: ο συνολικός φωτισμός ενός supermarket είναι εξίσου καίριας σημασίας, ώστε ο πελάτης να έχει εύκολη, ασφαλή, και άνετη περιήγηση στα διάφορα τμήματα. Ο φωτισμός πρέπει να είναι ομοιογενής και ομοιόμορφος και δε θα πρέπει να είναι πολύ δυνατός και να προκαλεί ένταση, αλλά να είναι ευχάριστα απαλός και αποτελεσματικός, ώστε ο πελάτης να αισθάνεται ευπρόσδεκτος στο κατάστημα. Ο φωτισμός περιβάλλοντος είναι κάτι που μπορεί να ληφθεί υπόψη σε μια τέτοια περίπτωση. Στους κοινόχρηστους χώρους μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατάλληλα φωτιστικά οροφής και φώτα LED για τη δημιουργία των κατάλληλων εφέ.

Συμπερασματικά, ο κατάλληλος σχεδιασμός φωτισμού σε ένα supermarket αποτελεί μια καίρια πτυχή για την κερδοφορία της επιχείρησης. Ο επιτυχής συνδυασμός γενικού φωτισμού και φωτισμού ανάδειξης ανάλογα με το είδος των προϊόντων μπορεί να οδηγήσει σε προσέλκυση περισσότερης πελατείας και σε επιτυχία των πωλήσεων. Επομένως, ο σχεδιασμός του φωτισμού στα supermarket θα πρέπει να αποτελεί μέρος του στρατηγικού σχεδίου της επιχείρησης και αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής αρχιτεκτονικής σχεδιαστικής διαδικασίας.

Τα στελέχη της «Delta Engineering – Σύμβουλοι Μηχανικοί», μέλους του Ομίλου «ΣΑΜΑΡΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ», είναι στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία για τα ανωτέρω θέματα και εφαρμόζουν όλες τις κατάλληλες τεχνικές και πρακτικές στο σχεδιασμό των έργων σας,  αξιοποιώντας με το βέλτιστο και πιο ευέλικτο κάθε φορά τρόπο όλες τις σύγχρονες πρακτικές και φιλοσοφία, ικανοποιώντας και καλύπτοντας τα συμφέροντα και τις ανάγκες της δραστηριότητας και του χρήστη.

Συντάκτρια: Παπακώστα Χριστίνα | Διπλ. Αρχιτέκτων Μηχανικός, MSc Environmental Design & Engineering | Τομέας Μελετών & Αδειοδοτήσεων Ιδιωτικών Έργων

Τελευταία άρθρα